Czas pracy kierowcy ciężarówki
Praca kierowcy zawodowego to przede wszystkim długie godziny spędzone za kierownicą samochodu ciężarowego. Czas pracy truckerów reguluje ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 roku, rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady z 2006 roku oraz ATER z 1999. Przestrzeganie czasu pracy, przerw i odpoczynku ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa drogowego, a naruszenie przyjętych zasad może skutkować wysokim mandatem. Przyjrzyjmy się nieco bliżej normom obowiązującym kierowców pracujących w Niemczech (i nie tylko)!
Czas pracy kierowcy
Rozliczanie pracy kierowcy odbywa się w okresach dobowych i tygodniowych. Dzienny czas prowadzenia pojazdu nie możne przekroczyć 9 godzin. Po 4,5 godziny jazdy, kierowcy musi zrobić 45-minutową pauzę (dzieloną na dwie części – 15 i 30 minut), po upływie której może kontynuować jazdę. Czas pracy, czyli jazdę i przerwy, można modyfikować w zależności od trasy i obowiązków. Na przykład, możesz jechać nieprzerwanie przez 2 godziny, a następnie zrobić krótką, 15-minutową przerwę, a po jej upływie jechać przez 2,5 godziny po których nastąpi 30-minutowa przerwa. Po niej, możesz kontynuować jazdę przez kolejne 4,5 godziny aż do końca dnia pracy. Na drodze wyjątku, prawo dopuszcza możliwość 10-godzinnego dnia jazdy. Na takie rozwiązanie kierowca może pozwolić sobie 2 razy w tygodniu, pamiętając, by dodatkową godzinę poprzedzić 45-minutową przerwą. Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 56 godzin, zaś w ciągu 2 następujących po sobie tygodni – 90 godzin. Dlatego, jeśli jednego tygodnia wyjeździsz 56 godzin, to następnego możesz jechać jedynie 34 godziny. Pamiętaj też, że tydzień pracy kierowcy zaczyna się od godziny 00:00 w poniedziałek i trwa dokładnie do 23:59 w niedzielę.
Dodatkowe obowiązki
Na kierowcach zawodowych spoczywa wiele dodatkowych obowiązków, takich jak załadunek i rozładunek towaru, uzupełnienie dokumentacji czy drobne naprawy. Wszystkie te prace oznaczone są w tachografie symbolem młotka. Zgodnie z prawem, kierowca zobowiązany jest do zrobienia przerwy po 6 godzinach pracy – jazdy i innych obowiązków. Przerwa ta trwa 30 minut, jeśli czas pracy wynosi poniżej 9 godzin i 45 minut powyżej 9 godzin.
Odpoczynek dobowy
Praca kierowcy zawodowego to oczywiście nie tylko jazda przerywana krótkimi pauzami. Po wymagającym prowadzeniu samochodu, truckerowi należy się odpoczynek dla siebie. Zgodnie z prawem, powinien on trwać 11 godzin (odpoczynek regularny) lub 9 godzin (odpoczynek skrócony). Jednocześnie, należy pamiętać, że całkowity czas poświęcony na pracę (razem z pauzami i dodatkowymi obowiązkami) nie może przekraczać 15 godzin dziennie.
Odpoczynek tygodniowy
Po przepracowaniu 6 cyklów dobowych, kierowcy przysługuje tygodniowy odpoczynek trwający co najmniej minimum 45 godzin. W przeciągu dwóch kolejnych tygodni odpoczynku drugi może być skrócony do co najmniej 24 godzin, pod warunkiem, że skrócony odpoczynek zostanie narobiony odpoczynkiem wykorzystanym jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu.