Praca jako kierowca w Niemczech a w Polsce – porównanie
Kierowca zawodowy to dziś pracownik szczególnie poszukiwany. Zarówno przez firmy w Polsce, jak i za granicą. Widać to doskonale choćby po liczbie ofert pracy dla kierowców w Niemczech. Na jakie wynagrodzenie i warunki pracy mogą liczyć osoby obsługujące transport krajowy, a jakie międzynarodowy? Po lupę bierzemy pracę jako kierowca w Niemczech oraz w Polsce!
Wysokość wynagrodzenia kierowcy w Niemczech i w Polsce
W pierwszej kolejności przyjrzyjmy się zarobkom. Te, w przypadku pracy w polskiej branży transportowej, wahają się od 3000 do nieco ponad 5000 zł netto. W wielu firmach, miesięcznie wynagrodzenie kierowcy to minimalna krajowa powiększona o diety oraz ryczałt przysługujący z tytułu spania w kabinie. Nie dziwią więc rosnące z roku na rok niedobory kadrowe w polskim transporcie i trend, w którym zauważalna jest coraz wyższa średnia wieku pracowników w branży. Osoby decydujące się na podjęcie pracy jako kierowca w Niemczech, mogą bowiem liczyć na sporo wyższą pensję, co jest skutecznym wabikiem zwłaszcza dla młodych pracowników, będących na początku drogi zawodowej. Ich średnie wynagrodzenie sięga 8000 zł netto. Jeszcze więcej zarobią kierowcy w Niemczech, którzy posiadają dodatkowe kwalifikacje, takie jak szkolenie ADR, uprawniające do przewozu towarów niebezpiecznych w cysternach, chłodniach czy kontenerach. Sporym atutem, wpływającym na wysokość zarobków, jest też znajomość języka niemieckiego. Wszystko wskazuje również, że wraz z rosnącym zapotrzebowaniem na wyspecjalizowaną i doświadczoną kadrę, wzrastać będą zarobki kierowców pracujących w Niemczech.
System pracy kierowcy w Niemczech i w Polsce
Nie bez znaczenia na komfort pracy kierowcy w Niemczech i w Polsce ma też sam system realizacji zleceń. W krajowym transporcie najczęściej spotkać można się z pracą bez systemu, gdzie kierowca pokonuje określone trasy praktycznie od poniedziałku do piątku. Kierowcy w Niemczech pracują zwykle w jednym z najpopularniejszych systemów: 2/1 – dwa przepracowane tygodnie i tydzień wolnego, 3/1 – trzy przepracowane tygodnie i tydzień wolnego, 4/1 – cztery przepracowane tygodnie i tydzień wolnego bądź 6/1 – sześć przepracowanych tygodni i tydzień wolnego. Taki tryb pracy wiąże się nie tylko z lepszym wynagrodzeniem, na jakie może liczyć kierowca w Niemczech. To też możliwość, by wrócić do domu i spędzić więcej czasu z bliskimi i przyjaciółmi.
Warunki pracy jako kierowca w Niemczech i Polsce
Porównując pracę kierowcy w Niemczech i w Polsce, warto wziąć również pod uwagę ogólne warunki zatrudnienia. Faktem jest, że niemieckie firmy transportowe korzystają z najnowocześniejszej floty, wyróżniającej się niezawodnością oraz komfortem i bezpieczeństwem podróży. Lepsza jest również zagraniczna infrastruktura drogowa – świetnej jakości drogi ekspresowe oraz autostrady. Część kierowców pracujących w Niemczech zwraca także uwagę na problemy z przestrzeganiem czasu pracy przez polskie przedsiębiorstwa. To wszystko sprawia, że dla wielu kierowców praca w Niemczech wydaje się być znacznie bardziej kuszącą wizją.